Twoja Ciąża - serwis dla kobiet w ciąży Strona startowa    Twoja Ciąża - serwis dla kobiet w ciąży Dodaj do ulubionych     Projektowanie stron WWW, Toruń DRUKUJ
Forum
Chat
ciąża

Dlaczego warto jeść strą czki?

      

Wbrew pozorom nie tylko produkty pochodzenia zwierzęcego są znakomitym źródłem białka, które jest szczególnie potrzebne w diecie osób aktywnych fizycznie. Olbrzymie porcje cennych protein znajdziemy również w warzywach strączkowych. Swego czasu były ważną częścią tradycyjnej polskiej kuchni. Dzisiaj znowu powracają i możemy znaleźć coraz więcej przepisów ze strączkami. Groch, fasola, soczewica i bób sprawdzą się znakomicie zarówno w roli głównej, jak i w charakterze dodatku. Idealnie wkomponują się do każdej diety, możemy korzystać z nich bez najmniejszych obaw.






Rośliny strączkowe

Jedną z najpopularniejszych roślin strączkowych jest fasola. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele jej rodzajów . m.in. fasola jaś, nerkowa, boston czy cannelino, bez większych problemów dostaniemy również bardziej egzotyczne gatunki. Zawiera kwas foliowy, żelazo, potas, wapń i fosfor, smakuje znakomicie w różnorodnych daniach . można jeść ją po ugotowaniu, przyrządzić z niej hamburgery, burrito lub pasztet. Ważne miejsce w polskiej kuchni zajmuje również groch . bogate źródło aminokwasów egzogennych, kwasu foliowego, potasu, fosforu, magnezu, żelaza i wapnia. Oczywiście znakomicie sprawdza się w grochówce, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować z niego pyszny krem czy risotto. Jednym z najlepszych źródeł cennego białka jest soczewica. W 100 g znajdziemy aż 25 g protein! To także cenne źródło witamin i mikroelementów. Smakuje świetnie jako dodatek do potraw, można przyrządzać z niej zupy, kremy i pasty. Coraz częściej na naszych stołach gości również ciecierzyca, która była znana w basenie morza Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie już w starożytności. Znajdziemy w niej mangan, fosfor, cynk i żelazo. Świetnie smakuje w formie hummusu, jako dodatek do makaronów lub w formie zupy. Kolejną rośliną, która była niegdyś bardzo popularna, a dziś wraca do kulinarnych łask, jest bób. Duże nasiona dostarczają organizmowi olbrzymie porcje błonnika, kwasu foliowego, wapnia, magnezu i potasu. Oprócz tradycyjnych sposobów podania, warto z nim eksperymentować . świetnie sprawdza się w charakterze kremu lub purée. Nie należy zapominać o tym, że także soja jest zaliczana do roślin strączkowych. Zajmuje ważne miejsce w diecie wegan i wegetarian, to jedno z najlepszych źródeł białka. Jest dostępna pod niemal każdą postacią, może stać się świetnym zamiennikiem mięsa.

Zalety roślin strączkowych

Strączki to przede wszystkim znakomite źródło białka roślinnego. Co prawda zawiera mniej aminokwasów i jest gorzej przyswajane przez organizm od białka zwierzęcego, ale dzięki umiejętnemu komponowaniu jadłospisu oraz łączeniu roślin strączkowych z innymi produktami (przede wszystkim z produktami zbożowymi) jesteśmy w stanie uzyskać pełnocenny i wysokoproteinowy posiłek. Zyskujemy zatem wszystkie zalety mięsa, ale unikamy jego wad. Niewielka zawartość tłuszczu nie odbija się negatywnie na organizmie, a przede wszystkim nie przekłada się na wzrost poziomu cholesterolu. Dzięki temu czujemy się lekko i zdrowo, nie musimy obawiać się o negatywne reakcje ze strony układu pokarmowego, które często obserwuje się po spożyciu pokarmów mięsnych. Olbrzymią zaletą roślin strączkowych jest bardzo niski indeks glikemiczny, czyli wskaźnik, który pozwala określić, w jakim stopniu dany produkt wpływa na poziom glukozy we krwi na 2.3 godziny po jego spożyciu. Jednocześnie strączki cechują się znakomitym współczynnikiem w indeksie sytości. Oznacza to, że po ich spożyciu długo nie odczuwamy głodu. Dzięki temu znakomicie wspierają odchudzanie i sprzyjają utracie masy ciała. Poza tym wykazują się działaniem przeciwzapalnym, obniżają również poziom cholesterolu. Wynika to z wysokiej zawartości fitosteroli . substancji roślinnych, które znacznie redukują ryzyko powstania schorzeń układu krążenia oraz niektórych nowotworów. Są również cennym źródłem błonnika, regulującego pracę układu pokarmowego i metabolizm oraz dbającego o właściwy stan jelit. Zawierają witaminy z grupy B, żelazo, miedź, cynk, wapń i jod. Rośliny strączkowe są także znakomitym uzupełnieniem diety bogatej w mięso . w odróżnieniu od niego, wykazują się działaniem zasadotwórczym i neutralizują powodowane przez nie zakwaszenie organizmu. Zawarta w strączkach lecytyna stabilizuje pracę układu nerwowego i mózgu, uspokaja, polepsza pamięć i koncentrację.

Artykuł został przygotowany przez firmę EatZone, dostawcę cateringu dietetycznego z Warszawy.



     
 
 
Loading




 

Newsletter

 

Horoskop dla mamy

 

Horoskop dziecka

 

Pogoda w Twoim mieście

 

Serwis poleca