Twoja Ciąża - serwis dla kobiet w ciąży Strona startowa    Twoja Ciąża - serwis dla kobiet w ciąży Dodaj do ulubionych     Projektowanie stron WWW, Toruń DRUKUJ
Forum
Chat
ciąża

Dieta w ciąży. Jak zdrowo odżywiać się w czasie ciąży?

      

Dieta w ciąży jest bardzo ważna, ponieważ wpływa na prawidłowy rozwój dziecka. Kobieta spodziewająca się dziecka powinna dbać o to, aby wybierane przez nią produkty były bogate w witaminy i substancje mineralne. W czasie ciąży zaleca się spożywać żywność nieprzetworzoną, naturalną . bez dodatków chemicznych






Sposób żywienia w czasie ciąży powinien różnić się od jadłospisu kobiety, która nie spodziewa się dziecka. Nie jest to równoznaczne z powielaniem krążącego mitu o tym, że kobieta ciężarna powinna jeść za dwoje. W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie kaloryczne się nie zmienia. Natomiast na dalszym etapie ciąży należy przyjmować o 300 kcal więcej.

Odżywianie w ciąży . warzywa i owoce

Ciąża jest stanem, w którym znacząco zwiększa się zapotrzebowanie na witaminy i substancje mineralne, w tym zwłaszcza na witaminę C, karotenoidy i foliany. Dlatego też kobieta ciężarna powinna włączyć do swojej diety owoce i warzywa. Zaleca się, aby w czasie ciąży spożywać ok. 0,5 kg warzyw i 0,4 kg owoców dziennie. Najlepszą opcją jest jedzenie ich w formie nieprzetworzonej . na surowo. Należy przy tym pamiętać, że kobiety w ciąży mają spowolniony metabolizm. Dlatego, jeśli jedzenie owoców i warzyw w takiej formie wywołuje dolegliwości ze strony układu pokarmowego (wymioty, biegunkę) to najlepszą opcją, jest postawienie na gotowanie ich na parze. Wśród owoców, które powinny znaleźć się w diecie ciężarnej, znajdują się: jabłka, porzeczki, jagody, maliny, truskawki, wiśnie i czereśnie. Z kolei do warzyw, które powinna włączyć do swojej diety kobieta, spodziewająca się dziecka można zaliczyć: pomidory, paprykę, ziemniaki, kapustę, buraki, szpinak oraz warzywa strączkowe (fasolę, groszek, ciecierzycę, soczewicę i bób).

Mleko i przetwory mleczne w ciąży

Przyszła mama powinna codziennie pić mleko i jeść nabiał, w tym przede wszystkim sery żółte. Nie jest prawdą, że produkty te zwiększają ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej u dziecka. Mleko i jego przetwory są źródłem pełnowartościowego białka, które jest podstawowym budulcem kości. Ponadto tego typu produkty zawierają dużą ilość wapnia, który również jest niezbędnym, składnikiem do prawidłowego rozwoju dziecka. Zapotrzebowanie dzienne kobiety ciężarnej na nabiał wynosi ok. 1200 g. Mleko z powodzeniem można zastąpić: kefirem, maślanką czy jogurtem naturalnym. Najlepiej wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym i małej zawartości cukru.

Mięso w ciąży

Podobnie, jak nabiał, owoce i warzywa, także i mięso powinno być bardzo ważnym elementem w codziennej diecie kobiety ciężarnej. Zaleca się, aby przyszła mama na okres ciąży zrezygnowała z mięsa czerwonego (wołowiny i wieprzowiny) na rzecz drobiu . kaczki, kurczaka i indyka. Niewskazane są także potrawy, przygotowane z mięsa surowego, np. tatar, sushi czy owoce morza. Nie zaleca się również spożywania wątróbki, ponieważ zawiera ona duże ilości witaminy A, której nadmiar może zwiększać ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka.



     
 
 
Loading




 

Newsletter

 

Horoskop dla mamy

 

Horoskop dziecka

 

Pogoda w Twoim mieście

 

Serwis poleca